چرا یک مرد 35 ساله به عنوان رئیس جمهور جدید شیلی انتخاب شد؟


مدیر تحقیقات خانگی در آمریکای لاتین. وی با اشاره به اینکه مردم شیلی یک فعال سابق دانشجویی 35 ساله را به عنوان رئیس جمهور جدید این کشور انتخاب کردند، گفت:

از آنجایی که کاست نماینده نیروهای راست افراطی بود، اکثریت مردم شیلی به بوریک رای دادند تا نسبت به تجدید حیات دوران پینوشه، که مظهر دیکتاتوری نئولیبرال است، ابراز نگرانی کنند.

عبدالحمید شهرابی در گفت و گو با ایسنا،گابریل بوریک“به عنوان رئیس جمهور جدید شیلی توسط مردم این کشور، و چرا مردم شیلی یک جوان 35 ساله که از فعالان سابق دانشجویی بود را به عنوان رئیس جمهور جدید این کشور انتخاب کردند؟” “گابریل بوریک” به عنوان رئیس جمهور شیلی؟» او گفت که انتخابات ایالات متحده تحت تأثیر چندین دلیل است. مهمتر از همه، ترس از انتخاب مردم شیلی. بازیگران آنتونیواو یک رقیب بود. کاست نماینده راست افراطی بود و اکثریت مردم شیلی به بوریک رای دادند تا نسبت به تجدید حیات دوران پینوشه، که مظهر دیکتاتوری نئولیبرال است، ابراز نگرانی کنند.

وی افزود: «نتیجه تظاهرات گسترده مردمی دو سال پیش در شیلی، تلاش برای تدوین و تصویب قانون اساسی جدید بود. به همین منظور، گروهی از نمایندگان اصلاح طلب تشکیل شده و در حال حاضر مشغول تصویب قانون اساسی جدید شیلی در سپتامبر سال آینده هستند. بوریک از حامیان این تحول بود و مخالفانش با آن مخالفت کردند.

مدیر تحقیقات یک خانه در آمریکای لاتین گفت: یکی دیگر از دلایل انتخاب گابریل بوریک توسط مردم شیلی، سابقه کمپین بوریک است و خود شهر پونتا آرناس اتحادیه دانشجویان را تشکیل داد. در سن 21 سالگی، او دانشجوی حقوق بود، اما رهبری تظاهرات دانشجویی 44 روزه را برای اخراج یک استاد فاسد در پایتخت شیلی، سانتیاگو، و دو سال بعد، در سال 2011، مرکز یک دانشگاه بزرگ، رهبری کرد. من رهبر شدم. تظاهرات دانشجویان مخالف سود دانشگاه های خصوصی. بوریک با چنین رکوردی در سال 2013 در سن 27 سالگی به مجلس قانونگذاری شیلی پیوست.

کارشناسان آمریکای لاتین ادامه می دهند: “مبلغان جنبش صلح برای تغییر قانون اساسی شیلی” ظاهر شده اند. سابقه این مبارزه برای کسانی که از حکومت استبدادی شیلی و سیاست های نئولیبرالی رنج می برند جذاب است و علاوه بر این، بوریک به عنوان کاندیدای حزب تازه تاسیس “همگرایی اجتماعی” و محلی است و توسط حزب کمونیست ژاپن حمایت می شود. این کمپین بر کاهش نابرابری، اخذ مالیات از ثروتمندان، اصرار بر حقوق زنان، ایجاد شبکه خدمات و بیمه اجتماعی برای فقرا و حفاظت از محیط زیست متمرکز بود. و این سریال با هشدارهای مکرر بولیچ در مورد خطرات بازگشت به دیکتاتوری فاشیستی در صورت پیروزی رقبای شیلی باعث شد که او نزدیک به 56 درصد از آرا را در انتخابات ریاست جمهوری شیلی به دست آورد.

به عنوان مثال، در برزیل، رئیس جمهور 35 ساله شیلی که جوانی یکی دیگر از عوامل موفقیت اوست، زمانی به قدرت رسید که عملکرد نیروهای راست در آمریکای لاتین ویرانگر بود. مدیر تحقیقات در خانه های آمریکای لاتین.زیر نظر رئیس جمهور بولسورانو شیوع کرونا که به تقلید از شیوه حکومت داری دونالد ترامپ معروف است، منجر به مرگ بیش از 600 هزار نفر و تشدید تنش های اجتماعی شده است. در چنین شرایطی، پیروزی نامزدی که اعلام کرده بود «فقیر اجازه نخواهد داشت تاوان نابرابری را بپردازد» نتیجه مورد انتظار مردم شیلی بود.

شهرابی تاکید کرد:با این حال، هنوز مشخص نیست که بولیچ در دوران سلطنت خود چقدر وعده داده است، زیرا نمونه های زیادی از اختلافات شدید بین شعار انتخاباتی و دستاوردهای واقعی حاکم پس از به قدرت رسیدن وجود دارد. زمان به ما می گوید که بوریک چگونه در قدرت رفتار می کند. او باید در این موقعیت امتحان را بگذراند.

چرا یک مرد 35 ساله به عنوان رئیس جمهور جدید شیلی انتخاب شد؟

کارشناسان آمریکای لاتین در پاسخ به این سوال که انتخابات گابریل بولیچ مورد استقبال برخی از کشورهای گروه “آروبا” قرار گرفت، دلیل این استقبال و بهبود بیشتر روابط با کشورهای عضو شیلی چیست؟ آینده؟ آیا شما آروبا خواهید بود؟ او گفت بله. در همین مدت کوتاه، بسیاری از رهبران آمریکای لاتین پیروزی بوریک در انتخابات را به مردم شیلی تبریک گفتند. از جمله روسای جمهور مکزیک، ونزوئلا، کوبا، بولیوی و پرو هستند. چرا، ماهیت روابط آینده گابریل بوریک و اعضای اتحادیه آروبا باید به دقت مورد بررسی قرار گیرد زیرا بوریک موضع روشن و قاطعی در این مورد اتخاذ نمی کند. او در مورد “نقض حقوق بشر” در میان دو عضو اصلی اتحادیه آروبا ابراز نگرانی کرد زیرا دولت ایالات متحده به دنبال بی ثبات کردن کوبا و نیکاراگوئه با تحریک و حمایت از شورش های خشن خیابانی است. در واقع موضوع رویارویی بولیک با مقاومت آمریکای لاتین به رهبری کوبا، معیار مناسبی برای ارزیابی سیاست خارجی رئیس جمهور جدید شیلی خواهد بود که قدرت را در کنار عقب نشینان و عدالت خواهان به دست گرفته است.

شهرابی گفت: «سیاست دولت آمریکا در آمریکای لاتین همیشه حمایت از نیروهای نئولیبرال محلی بوده است که با سیستم هژمونی سرمایه داری همگرا می شوند، اما از این نظر رقیب حاکمان در انتخابات بولیچ است.» واکنش واشنگتن و طرفدار آن را تشریح کرد. -کشورهای آمریکایی منطقه آمریکای جنوبی کاخ سفید نزدیک به واشنگتن بود. با توجه به مشارکت بالای مردم و مشارکت بالای بوریک و فقدان موضع روشن در مورد سیاست هژمونی ایالات متحده، دولت ایالات متحده نتیجه این انتخابات را تصدیق خواهد کرد. رقیب اصلی او، آلکاسد، و رئیس جمهور فعلی شیلی، پینیلا، که بنیاد اجتماعی او در ایالات متحده مستقر است، اعلام کرده اند که آماده پذیرش نتایج انتخابات و همکاری با دولت جدید هستند.

مدیر موسسه تحقیقات آمریکای لاتین با بیان اینکه دولت آمریکا بر نفوذ سنتی در شیلی و همکاری راهبردی با الیگارشی تکیه داشت و رئیس جمهور جدید برنامه رادیکالی را به نفع توده ها و سیاست نئولیبرالی اتخاذ کرد، بر تلاش برای جلوگیری از آن تاکید کرد. از ادامه دادن بنابراین او همان کاری را کرد که دوران ریاست جمهوری لولا سیلوا و دیلما لوسف در برزیل انجام شد. و به عنوان مثال، او بانک مرکزی برزیل را برای اجرای دستورات واشنگتن رهبری کرد.

شهرابی افزود: دولت ایالات متحده می داند که چگونه از پنجره وارد شود که در آن کوبیده می شود.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا این انتخاب می تواند زمینه را برای بهبود روابط ایران و شیلی فراهم کند؟ وی بیان می کند: بوریک در این زمینه موضع روشنی ندارد. با توجه به موضع او در مورد کوبا و نیکاراگوئه، بعید است که او بهبود روابط با ایران را بپذیرد. اما با توجه به موقعیت مهم شیلی در آمریکای لاتین و پایه های اجتماعی بولیچ، سیاست جمهوری اسلامی توسعه روابط دوستانه با آن کشور است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید