تبدیل فرصت های تحقیقاتی به یک ماموریت منصفانه و فنی/ چگونه ترکیه از شرکت های فناوری استقبال می کند



دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو با تمرکز بر تبدیل فرصت‌های تحقیقاتی به یک مأموریت عادلانه و فنی، گفت: باید افرادی را انتخاب کنیم که فرصت‌هایی را با توانایی دستیابی به فناوری دارند.

به گزارش ایسنا دکتر سعید سرکار در همایش ستاد ملی پارک های علم و فناوری که امروز در پژوهشگاه علم و صنعت ایران برگزار شد، به بی توجهی به مطالبات مقام معظم رهبری اشاره کرد و ارتباط دانشگاه و صنعت با این مطالبات را تشریح کرد. پارک های فناوری نقش مهمی در این زمینه ایفا می کنند، اما متاسفانه در این زمینه موفقیت چندانی نداشته اند.

وی مرجعیت علمی را از دیگر مطالبات مغفول مانده مقام معظم رهبری برشمرد و یادآور شد. تاکنون هیچ واکنشی از سوی مراجع ذیصلاح از جمله شورای عالی انقلاب فرهنگی، بنیاد ملی نخبگان و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مشاهده نشده است. و وزارت علوم. فیلدها ارائه نشده است.

وی با اشاره به اقدامات وزارت علوم در این زمینه تاکید کرد: با توجه به تاکید وزیر علوم، امید زیادی برای ایجاد مرجعیت علمی وجود دارد، گفت: کشور و در آخرین جلسه به نوعی به آن اشاره کرد.

سیرسر توضیح داد و یادآور شد که نیروی انسانی بزرگترین ثروت کشور است. جوانان ثروت ملی این کشور هستند در حالی که ما فکر می کنیم ثروت در اعماق زمین است. اما ما جوانان را می بینیم، اما نه. این بزرگترین بی وفایی نعمت است.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو گفت: اگر سرمایه گذاری یک درصدی در منابع نفتی برای پردازش مغز نخبگان استفاده شود، صدها برابر نفت تولید ثروت می کنند. چون اختیار فنی بنیاد همه اختیار است.

سارکر مهم ترین موضوع کشور در تولید فناوری را تغییر نگرش دانشگاه ها دانست و گفت: این در حالی است که دانشگاه ما هنوز آموزش محور است و مطالعات انگلی روند آموزشی در حال انجام است.

“برای حل این مشکل، ابتدا باید نگرش خود را تغییر دهیم. این تا حدی به فعالیت فرهنگی و تا حدی به توضیح درخواست بستگی دارد.”

دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو با بیان اینکه ما باید دانش آموزان مستعد تربیت کنیم، گفت: باید زیرساخت های مورد نیاز پارک خود را ایجاد کنید و همچنین فناوری های جدیدی را برای ایجاد شغل برای خود و دیگران ایجاد کنید.

سرکار با بیان اینکه پارک علم و فناوری 10 درصد از سهام همه شرکت ها را در اختیار دارد، گفت: ما باید رشد شرکت های خود را هدایت کنیم.

وی به تجربه ترکیه در این زمینه اشاره کرد و افزود: .. “.

دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو گفت: باید فرصت های پژوهشی اساتید و دانشجویان را به یک مأموریت منصفانه و فنی تبدیل کنیم تا به پیشرفت ملی و رشد کلی دست یابیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید