بورس آسیب دیده بهانه است!



بازار سرمایه به بودجه روز اول پاسخ داد، اما با اصلاح و رفع برخی ابهامات، لایحه در نهایت چراغ قرمز را برداشت. بنابراین کارشناسان بازار سرمایه بر این باورند که پیشنهادهای بودجه نه آسیبی به بورس وارد می کند و نه مخالف آن است و مهم ترین دغدغه بازار سرمایه آسیب روانی و سلب اعتماد است.

روزبه شریعتی در گفت وگو با ایسنا، یکی از پاشنه آشیل های بازار سرمایه در این مدت را نرخ سود اوراق دولتی دانست. ریسک پذیران باید از این بازار موازی بترسند. اگر گفته می شود باید به بازار سرمایه کمک کرد و هدف رشد این بازار است، نباید این گونه رفتار کرد و انتظار داشت بازار رشد کند.

تغییر نرخ خوراک بودجه را ببینید

وی با تاکید بر اینکه سرمایه گذاران بازار سرمایه باید بتوانند بر اساس منطق و ریسک انتخاب کنند، گفت: اتفاقی که با ارائه بودجه سال آینده افتاد به اتفاقاتی که بازار را تحریک کرد اضافه شد. در لایحه بودجه پیشنهاد شده بود که تعرفه گاز این شرکت با تعرفه عرضه یکی باشد. این اولین و مهمترین پاشنه آشیل در بازار بود، زیرا بسیاری از صنایع را تحت تأثیر قرار داد. از صنایع متانول و اوره گرفته تا فولاد، سیمان و پالایشگاه ها.

تحلیلگران بازار سرمایه با تاکید بر اینکه نگاه به روش های عرضه منطقی نیست، توضیح دادند: ایران 17.9 درصد از ذخایر گاز جهان را در اختیار دارد و یکی از تولیدکنندگان گاز است. بنابراین، فرمولاسیون خوراک پتروشیمی ها نباید میانگین جهانی چهار هاب باشد. دو نفر از آنها مصرف کنندگان گاز اروپایی هستند. قیمت 1 متر مکعب گاز در روزهای یکشنبه در آمریکا و کانادا نزدیک به 13 سنت بود که به دلایل مختلف در اروپا به بیش از 1.5 دلار رسید.

شریعتی ادامه داد: این در حالی بود که قیمت گاز اروپا در سال گذشته حدود 20 سنت بود. به همین دلیل، در سال‌های قبل از ایجاد این فرمول، حتی بسیاری از تحلیلگران بازار سهام و نویسندگان رسمی باور نداشتند که ممکن است بحرانی وجود داشته باشد که این روند را غیرمنطقی کند. چرا باید فرمول گاز ایران را که یک کشور تولیدکننده گاز و یک کشور صادرکننده گاز است، مانند کشوری که گاز وارد می کند، محاسبه کرد؟ طبق این فرمول، قیمت غذا برای یک شرکت 42 سنت است. بنابراین برای نیم دلار 27 هزار تومان، مترمکعب گاز یک شرکت حدود 11 هزار تومان است.

شریعتی با تاکید بر اینکه اجرای این فرمول تاثیر جدی بر سودآوری شرکت خواهد داشت، ادامه داد: حتی اگر دولت به این نتیجه برسد، فرمول را اجرا می کند در حالی که تجار گاز می خرند، من توانستم آن را بفروشم. تبادل محصول. ” آنها توانستند گاز را با قیمت فوب حدود 25 سنت بخرند، آن را در بورس کالا عرضه کنند و آن را با قیمت کمتر از 42 سنت به مشاغل بفروشند.

وی گفت: یکی از جذابیت های سرمایه گذاری در بازارهای مالی و سرمایه برای سرمایه گذاران، قیمت گذاری و ثبات رسمی است. به عنوان یک چشم انداز بلند مدت، او نمی خواهد وارد چنین بازاری شود. این لایحه صدای بسیاری از فعالان اقتصادی را درآورده و در نتیجه اصلاحاتی به نام بورس صورت گرفته است و ده قانون برای اصلاح این لایحه برای جلوگیری از زیان صنعت وجود دارد.

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: اگر این لایحه به همین شکل اجرا می شد متانول سازان و زنجیره های فولادی برخی شرکت ها بیشترین ضربه را می خوردند. فولادسازان در حال حاضر بیشترین سود را دارند. فرمول جدید یکی از بزرگترین ریسک های بازار را حذف می کند. اما نه برای همیشه، تا سال آینده، و تا بودجه سال آینده.

شریعتی گفت: با کاهش شکاف بین دلار آزاد و نیمارات، رشد محصول یک شرکت افزایش می یابد. در چرا شرکت ها در سامانه نیما دلار را با نرخ 24 هزار تومان می فروشند در حالی که دلار آزاد باید 30 هزار تومان باشد؟

واریز 70 تا 10000 تومان در صندوق تثبیت

وی با تاکید بر اینکه بازار سرمایه از نظر روانی آسیب دیده و ملتهب است، گفت: بازار چندان تمایلی به پذیرش ندارد و نیاز به احیای روانی دارد. مالیات شرکت های تولیدی 5 درصد کاهش می یابد که به نفع شرکت های فروش داخلی است زیرا صادرکنندگان در حال حاضر از مالیات معاف هستند.

کارشناسان بازار سرمایه همچنین درباره میزان مبالغی که از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت توسعه بازار سرمایه ارسال می شود، اظهار کرد: این مبلغ از جیب ملی به صندوق تثبیت ارسال نمی شود، بلکه دولت سهام خرید و فروش می کند، من هستم. برای جمع آوری مالیات از. سپس صندوق تثبیت اوراق بهادار سهام خود را منتشر می کند و منابع خود را برای حمایت از بازار هزینه می کند.

شریعتی گفت: نکته دیگری که در بودجه می بینیم این است که بانک مرکزی موظف است در بازارهای بین بانکی و ثانویه دخالت کند تا بتواند نرخ سود را کنترل کند. باید به اندازه کافی مستقل باشد که متکی به خود باشد و با برقراری ارتباط و صحبت عمومی اوضاع را کنترل کند. در این شرایط گاهی اوقات می تواند به صورت گسترده عمل کند و هر زمان که صلاح بدانیم می توانیم جلو برویم و تورم و انتظارات را کنترل کنیم.

وی در خصوص نرخ ارز نیز گفت: نرخ ارز بانکی 90 درصد نرخ نیما اعلام شد اما خوب است که بازار اهمیت چندانی به آن نداد. زیرا بانک ها می دانند زمانی که می خواهند درآمد فارکس را شناسایی کنند بهانه بیاورند. بنابراین این فرآیند باید شفاف باشد تا به نفع بازار باشد.

مالیات سپرده های بانکی شرکت ها را پیدا کنید و پنهان کنید

کارشناسان بازار سرمایه همچنین توضیح دادند که لغو معافیت‌های مالیاتی سود سپرده‌های شرکت‌ها در صورت تحقق این امر پیامد عمده آن عدم تاکید بازار بر این موضوع است. گفته می شود که صندوق های اوراق قرضه از مالیات معاف هستند، اما شرکت ها باید مالیات بپردازند. مانده سپرده های واقعی و ارزی نزد بانک ها در پایان شهریور 1400 از مرز 46 میلیارد تومان گذشت و در صورت کاهش ذخیره قانونی به 4.2 میلیون تومان می رسد. حدود 78 درصد از وجوه بانک ها متعلق به شرکت های بزرگ است که بیشتر آنها نزدیک به پول هستند. مقرر شد دولت از این محل برای خود 50 هزار تومان مالیات تعیین کند.

شریعتی ادامه داد: اما موسسات حقوقی دارای سپرده بانکی ممکن است حاضر باشند در صندوق های اوراق مشارکت بدون عوارض گمرکی سپرده گذاری کنند. اگر این اتفاق بیفتد و فقط بیمه شده وجوهی را به صندوق منتقل کند، میزان وجوه اوراق سه برابر می شود. شرکت ها حتی می توانند با بانک ها برای افزایش نرخ بهره برای پوشش مالیات ها مذاکره کنند. این موضوع تحت نظارت بانک مرکزی است.

وی در پایان تاکید کرد: به طور کلی، آنچه در بودجه اتفاق می افتد راهی برای آسیب یا آسیب به بازار نیست. بازار با نگاه به نرخ نیما و آکسا به دنبال راهی برای سال آینده است و نیاز به اصلاح روانی دارد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید