قرارداد 9.5 میلیارد دلاری ژاپن برای حفظ حضور نظامی آمریکا



وزیر امور خارجه ژاپن اعلام کرد که با ایالات متحده توافق کرده است که 1.06 تریلیون ین (9.33 میلیارد دلار) برای حفظ حضور نظامی آمریکا در ژاپن برای پنج سال آینده بپردازد.

به گزارش ایسنا، به نقل از رویترز، این رقم در سال جاری به 211.0 میلیارد ین رسیده است که از 201.7 میلیارد ین در سال جاری تا مارس 2022 افزایش یافته است. در حال حاضر حدود 54000 نیروی آمریکایی در ژاپن مستقر هستند.

وزیر امور خارجه یوشیماسا هایاشی گفت: ما در حال مذاکره با ایالات متحده برای حمایت از موجودیت باثبات ارتش ایالات متحده و تقویت بازدارندگی و پاسخگویی ائتلاف ژاپن و آمریکا در بحبوحه وخامت اوضاع امنیتی در سراسر کشور هستیم.

در همین حال سخنگوی وزارت امور خارجه تایید کرد که در این زمینه با توکیو به توافق رسیده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره توافق مالی گفت: می‌توانیم تأیید کنیم که نمایندگان دولت واشنگتن و توکیو بر سر محتوای توافق‌نامه اقدامات ویژه و سیستم حمایتی کشور میزبان به توافقی بین دو کشور دست یافته‌اند.

وی ادامه داد: این نشان دهنده تقویت اتحاد منطقه هند و اقیانوسیه و دو کشوری است که از آن زمان سنگ بنای صلح و ثبات بوده اند.

ژاپن و ایالات متحده از دیرباز متحد بوده‌اند و در سال‌های اخیر همکاری‌های خود را در مقابله با قدرت فزاینده چین در منطقه از طریق گروه‌های به اصطلاح «چهارگانه» با استرالیا و هند تعمیق بخشیده‌اند.

به گفته یکی دیگر از مقامات وزارت امور خارجه، جزئیات در آینده نزدیک پس از توافق رسمی اعلام خواهد شد. توافق پیشنهادی نشان دهنده یک چارچوب مدرن و مثبت است که به ارتش آمریکا در ژاپن کمک می کند امنیت و ثبات منطقه را تضمین کند.

وی افزود که این امر قابلیت همکاری نظامی ایالات متحده را بهبود می بخشد، از جمله افزایش سرمایه گذاری متقابل در دفاع و افزایش اشتراک هزینه ژاپن.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید