مهاجرت ژن ایرانی از کشور؛ کاری کنید



نگرانی از تولد فرزندان سالم و تربیت صحیح و برنامه ریزی برای آینده فرزندان و مهاجرت جوانان به یری تویران به لطف خداوند استاد که پدر معنوی ده ها هزار کودک است جای نگرانی دارد. و با کمک دانش و همکارانش از این دنیا رفته اند.

به گزارش ایسنا قسمت اول گفتگو با استاد داریوش فرهود (دانشمندان نمی توانند از شادی دانشمندان خارج شوند) ما از بچگی برای ادامه تحصیل به آلمان و قسمت دوم سفر کردیم (سیبی که سال هاست از درخت افتاده و دلم را زیر سوال نمی برد!) دغدغه های پدر ایران در مورد وضعیت امروز دانش آموزان و لزوم پرورش ذهن شک را مرور کردیم.

قسمت سوم گفتگو با دکتر فرهود که در ادامه می خوانید به موضوع ژنتیک و اخلاق پرداخته است. علم و اخلاق مانند دو بال هستند که به دانشمندان اجازه پرواز می دهند. پزشکی حرفه ای است که بدون بهره مندی از عواطف و همدلی انسانی نمی توان آن را به خوبی انجام داد، به همین دلیل است که مسائل اخلاقی جایگاه ویژه ای در پزشکی دارد.

“حدود 35 سال پیش، من به عنوان کارشناس در زمینه ژنتیک توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) و بعداً به عنوان عضو هیئت بازبینی نهادی ژنتیک در ژنو انتخاب شدم. من تنها عضو این کمیته هستم. یکی از اعضای ایرانیان و مسلمانان (در این کمیته) ما اصول اخلاقی ژنتیک را توسعه دادیم زیرا دانشمندان کره ای گفتند که از سلول های انسانی گرفته تا انسان های بدون والدین این یک دروغ محض است و در همان زمان حدود 15 سال با من مصاحبه شد. 14 روز در روز برای اینکه ببینیم درست است یا نه، آن را تکذیب کرد.

پس از این به طور طبیعی سازمان بهداشت جهانی و یونسکو احساس خطر کردند. پس از این، با یک مشکل بسیار پیچیده روبرو هستیم. مثلاً مشکل این مشکل هوش مصنوعی چیست؟ من یک مقاله بسیار مفصل در مورد هوش مصنوعی در پزشکی به زبان انگلیسی نوشتم. وقتی با کسی صحبت می کنید، زمانی فرا می رسد که او می تواند تمام قلب شما را بخواند. وقتی به کسی نگاه می کنید، او می تواند نگاه شما را بخواند. این خیلی خطرناکه دیگر حریم خصوصی وجود ندارد.

رباتی هست که خودش مدیر می شود و اگر ادمین اشتباه کند به دادگاه کشیده می شود. (دادگاه) قضات نیز روبات هستند. شاید بگویید ربات های قاضی خوب هستند و نمی توان آنها را سفارشی کرد، اما اینطور نیست! همچنین ربات ها را می توان طوری برنامه ریزی کرد که برای کارهای خاص سفارشی شوند. اگر قاضی اشتباه کند چه کسی او را محاکمه می کند؟ امروزه این ربات ها در حال ورود به عرصه های پزشکی و ژنتیک هستند. بخشی از کار درست است و ربات (جراح) می تواند بیمار را تحت بیهوشی عمل کند. اما وقتی بیمار نزد پزشک می آید، پزشک نباید به چشمان بیمار نگاه کند، لبخند بزند، بیمار را همراهی کند، سوالات مختلف بپرسد و برای نوازش روح بیمار برای حرف و سعدی شعر بخواند.پشه؟ آیا روبات ها می توانند این کارها را انجام دهند؟

افراد مبتلا به بیماری های روانی نیاز به روانشناس یا روانشناس مهربان دارند تا به گرمی صحبت کند، اما یک تکه آهن چگونه می تواند با این بیمار همدردی کند؟ این می تواند منجر به فجایع بزرگ شود. همین آشفتگی هایی که در فضای مجازی ایجاد می شود و حساب های خالی بانکی همه کار هوش مصنوعی است. اخلاق تنها راه صحیح در این مسیر است. علم زمانی بسیار مخرب است که در دست کسی باشد و آن شخص اخلاقی نباشد.

کف زنگ مستی که به ناکس افتاد را بتراش

تلاش برای استفاده از ژنتیک برای ایجاد ویژگی های خاص (مانند رنگ چشم آبی) یا قد (اختیاری) یک کار بسیار پیچیده است، زیرا ابروها را اصلاح می کند و چشم ها را کور می کند. . این به این معنی است که شما نمی توانید از عوارض جانبی احتمالی جلوگیری کنید.اما همین است تشخیص نژاد با استفاده از ژنتیک امکان پذیر است. شما می توانید دسته بندی های قومیتی را پیدا کنید، اما فرقی نمی کند که مثلا کرد، لر یا آذربایجانی باشم. چون ما به کسی امتیاز قومیتی نمی دهیم. شما می توانید 500 دلار بپردازید و مثلاً مشخص کنید که یکی از ژن های من به مادها 4000 سال پیش برمی گردد.

با این حال، دو کار مهم دیگر باقی مانده است. ابتدا بیایید مهارت هایی را که یک فرد می تواند از DNA داشته باشد دریابیم. مثلاً از همان ابتدا مشخص کنید که یک کودک چه مهارت هایی می تواند (و امیدواریم) در علوم انسانی و تجربی داشته باشد. این ممکن است، اما خطای مثبت یا منفی 10 تا 20 درصد ممکن است رخ دهد. این کار در دنیا به شکل دیگری انجام می شود. با دیدن انتخاب مدیران خوب، دانش آموزان ابتدایی یا دبیرستانی را به عنوان نخبگان شناسایی و دنبال می کنند.

یکی دیگر از وظایف بسیار مهم تشخیص بیماری است. حدود 200 سال پیش، اگر می‌خواستید بیماری فردی را تشخیص دهید، به این می‌رسید که آیا دست‌هایتان می‌لرزد، آیا دست‌هایتان عرق می‌کند، چطور نشسته‌اید، وضعیت چشم‌هایتان و رنگ. زبان چه لود بود یا نه؛ یعنی آزمایش بالینی بود. حدود 110 سال پیش، دکتر بست انگلیش اولین آزمایش قند خون را روی ادرار انجام داد، آن را چشید، متوجه وجود قند شد و دیابت را کشف کرد. با گذشت زمان، آزمایش های مختلفی ساخته شده است و در حال حاضر حدود 700-600 نوع آزمایش سرولوژیکی (آنزیم ها، هورمون ها و غیره) وجود دارد.

اما برای حدود یک دهه، آنها می گویند که این آزمایش ها بی فایده است، بی فایده نیست، اما کلمات (و نتایج) نهایی نیستند. در حال حاضر، آزمایش ژنتیک در حال معرفی است. به عنوان مثال یک خانواده چند نفری مبتلا به سرطان در حال حاضر صاحب فرزند شده اند و آیا می خواهید ببینید که آیا این کودک نیز در معرض خطر ابتلا به سرطان است؟ این کار با آزمایش ژنتیکی انجام می شود. ممکن است به این امر غیراخلاقی گفته شود و اکنون به آن سرطان می گویند، در حالی که بسیاری از سرطان ها و بیماری ها زمینه ژنتیکی دارند، اما محیط باعث ایجاد آنها می شود. من خودم ممکن است ژن سرطان، بیماری قلبی عروقی و دیابت داشته باشم. (این ژن ها) با آزمایش ژنتیک قابل شناسایی هستند. به عبارتی ژن بیماری (حساسیت) که این کودک دارد را مشخص می کند.

شاید بپرسید هدف از این آزمون چیست؟ به عنوان مثال، آیا می خواهید بفهمید که آیا این ژن در مادر و همچنین در پدر وجود دارد؟ اگر ژن وجود داشته باشد، به این معنی است که آنها ناقل هستند (این ژن ها برای فرزندانشان). وظیفه ما شناسایی ژن ها در یک فرآیند دشوار و پیچیده است. در دوران بارداری از جنین نمونه برداری می شود تا مشخص شود که جنین دارای این بیماری ها است یا خیر. اگر او بیمار باشد، سقط جنین قانونی مجاز است. در غیر این صورت بارداری ادامه پیدا می کند و نوزادی به دنیا می آید.

WHO توصیه می کند که پزشکان تنها مسئول سلامت جسمی افراد نیستند. ما با مثلث سلامت جسمی، روانی و رفاه اجتماعی روبرو هستیم. یک نفر مدام سقط می کند و معلوم می شود عیبی ندارد (اما اگر خوب نگاه کنید غذای مناسبی برای خوردن ندارد، همسرش را اخراج کرده است، همسرش بیکار است و این همه استرس باعث سقط جنین می شود. پزشکان موظف هستند. از این زاویه هم به بیمار (وضعیت) نگاه کنیم با این نگاه به همه نگاه کن نه فقط به بیمار.

سالخوردگی جمعیت بحرانی است که بسیاری از کشورهای جهان را درگیر خود کرده و زنگ خطر پیری جمعیت ایران به صدا درآمده است. بر اساس گزارش ها، نرخ رشد جمعیت در سال 1378 به 10/6 درصد رسید که نشان دهنده کاهش جمعیت داخلی است. نرخ پیری جمعیت در 20 سال آینده تقریباً دو برابر خواهد شد.

در این شرایط قطعا مردم و مسئولان از موضوع جوان سازی و حمایت از جمعیت کشور حمایت خواهند کرد. با این حال، این با اهمیت غربالگری، اطمینان از سلامت جنین، تشخیص اختلالات احتمالی مانند سندرم داون و در صورت لزوم، تشخیص سقط مطابقت دارد.

آنها پروژه ای به نام جوان سازی و حفاظت از جمعیت کشور را پیشنهاد کردند. به عنوان یک شهروند نگاه به این طرح ایرادات زیادی دارد. همچنان می گویند این مبلغ را به فرزند اول و مبلغی را به فرزند دوم می پردازیم. مسئله بچه دار شدن (پرداخت) و میلیونی نیست. نوزادان تازه متولد شده فقط یک موضوع هزینه (و هزینه) نیستند. آینده ای که پدران برای فرزندان خود تصور می کنند مهم است و باید در نظر گرفته شود.

اخیراً معاون وزیر اعلام کرده است که جراحی قلب ایران از بین رفته است و کسانی که باید دوره فلوشیپ را بگذرانند، نیستند و به محض اینکه تحقیقات پزشکی خود را به پایان برسانند، به صورت تخصصی به خارج از کشور بروند (آغاز سونامی با کمبود). از پزشکان). شما جلوی این را بگیرید که همه ژن های ایران بزرگ از ایران می روند. صندلی های دانشکده خالی است (آیا دانشکده متروکه است؟). من این مسائل را دنبال می کنم. بسیاری از پذیرفته شدگان امسال به دانشگاه نرفتند! چرا باید ترکیه در فراز و نشیب های سیاسی خود معیاری برای مردم کشور ما برای رفتن به خانه، سرمایه گذاری و خرید خانه باشد؟ !!

دادن میلیون ها دلار به هر کودک دردی را دوا نمی کند. بسیاری از افرادی که کشور را ترک کردند نیز پول داشتند. چرا رفتند؟ می خواهید در مورد این فکر کنید؟ چرا از دانشگاه پذیرفته شدند اما عقب نماندند؟ بنابراین شامل کار تشویقی و چند روز مرخصی (تحویل) مشکل بعدی را حل نمی کند. در بحث حیاتی، سؤال نادرست و پاسخ نادرست است.

این در مورد فرار مغزها نیست (زمانی که از رفتن جوانان صحبت می کنیم)، بلکه در مورد فرار ژنی است. اگر من با این سن از کشور خارج می شدم این اتفاق نمی افتاد، اما وقتی یک جوان از کشور خارج شد با یک خارجی ازدواج کرد، فرزندش آمریکایی شد و او ژن ایرانی را گرفت. این افرادی که می روند باهوش ترین افراد کشور هستند. آنها همچنین این افراد را غربالگری می کنند و بهترین ژن های ما را دریافت می کنند. چرا باید این جوانان را از کشور بیرون کنیم؟ !!

آیت الله صافی گلپایگانی فرمودند باید دیگران را آرام کنیم و با همه زندگی کنیم. اگر الان می بینید که مخالف ایران است، مهم نیست. در همان کشوری که بیشتر خدمت کردیم، الان محبوب نیستیم! چه کار می کنیم؟ مدتی به مخالفت خود گوش دهید.

من مخالف افزایش جمعیت نیستم، اما راهش این نیست. این کار حدود 45 سال پیش خیلی خوب شروع شد، عده ای به امام خمینی رفتند، من در آن بودم و تالاسمی اولین بار بود که توانستیم اجازه سقط بگیریم، سقط جنین بود. سپس به یک موسسه بسیار کارآمد به نام پزشکی قانونی تحویل داده شد. پس چه مشکلی در 45 سال گذشته وجود دارد؟

این تعداد کودک عقب مانده ذهنی، معلول، کم بینا، کم شنوایی، همه ما می توانیم جلوی این را بگیریم. آیا افرادی که این طرح را ارائه کردند با حدود 500 انجمن والدین فرزندان دیررس صحبت کردند؟ !! با پزشکی قانونی صحبت کردند؟ !! با یکی مثل من صحبت کردند؟ !! چگونه می توانم با همه افراد حاضر در سازمان بهداشت جهانی صحبت کنم؟ اما (در کشور من) آیا با من مشورت می کنید تا عیوب را به شما آموزش دهم؟ !!

آنها با کارشناسان این حوزه صحبت نکردند. شما مجاز به ترویج غربالگری نیستید! شرایط سقط جنین (قانونی) را بسیار سخت می کند و اجازه می دهد زمان از دست برود. (در نتیجه) تعداد بچه های دیرتر زیاد می شود و من و شما باید پول بدهیم. یک عیب را باید بگویم. باید بگویم به اندازه کافی واجب است. اگر نگویم من مسئول نسل بعدی هستم، می پرسند چرا نگفتی (آیا می دانستی)؟ مثل این است که در اتوبوس بنشینید، راننده صحبت کند یا چرت بزند، ماشین به سمت دره حرکت کند و چیزی نگوید. اگر اتوبوس به دره سقوط کرد و من زنده بمانم، آنها باید مرا بگیرند و سعی کنند در قتل شریک باشند. آیا می توانم چیزی (اشتباه) ببینم و سکوت کنم؟

پس عواقب این مشکل چیست؟ اول اینکه بسیاری از کودکان عقب مانده ذهنی به دنیا می آیند. اگر یکی تمکین نکرد خلاف قانون عمل کرده و شما می خواهید چند دکتر معروف را زندانی کنید! اگر زن باردار وضعیت مناسبی نداشته باشد و مجبور به سقط جنین شود، هیچ کس این کار را انجام نمی دهد. پزشکان جنین را از نظر تاخیر یا اندام اضافی با سونوگرافی آزمایش می کنند، اما سقط جنین مجاز نیست. اگر در حدود قانون نتوانم این کارها را انجام دهم، کار غیرقانونی انجام می شود. به عبارت دیگر قاچاق سقط جنین افزایش خواهد یافت.

افراد تحصیلکرده (و حرفه ای) برای به خطر انداختن موقعیت خود این کار را انجام نمی دهند و سقط جنین توسط پرستاران (شبه) یا غیرحرفه ای انجام می شود که در این صورت جان مادر خطرناک است.تعداد شکایت ها افزایش می یابد. در صورت به دنیا آمدن این بیماری، تامین اجتماعی باید هزینه آن را بپردازد. بهزیستی باید مراقب این کودکان باشد. پس از آن معاونت آموزش و پرورش استثنایی وزارت آموزش و پرورش وارد عمل می شود.

او گفت که به جمعیت نیاز دارد، نه جمعیت پسین. خیلی عجیبه چرا قانونی نمیکنن که این همه مغز از کشور نروند؟ متفکران و نخبگان ایران را ترک کرده‌اند، اما آیا می‌خواهید با (تولد) فرزندان کوچک‌تر جبران کنید؟ این نتیجه و تفسیر کار ماست.

راه درست این است که ابتدا به همین شکل بمانید (بحث غربالگری). در عین حال باید شرایطی فراهم شود تا از خروج جوانان نخبه از کشور جلوگیری شود. ما هم مانند کشورهای اروپایی و ژاپن در حال پیر شدن هستیم. این به این معنا نیست که وضعیت آلمان، آمریکا و ژاپن خیلی خوب و در ایران بد است. آنها هم اشتباه می کنند. اما من مسئول آنها نیستم. من مسئول کشورم و خانواده ام (مردم کشورم) هستم. اولاً اقداماتی لازم است تا این مهاجرت ها از ایران به حداقل برسد و ثانیاً از تولد کودکان مشکل ساز جلوگیری شود. به نظر شما این همه پزشک، متخصص و آزمایشگاه ژنتیک (در صورت حذف این غربالگری ها) چه باید بکنند؟ مشاغل از کنترل آنها خارج شده و بهزیستی مجبور است از تعداد کودکانی که دیر به دنیا می آیند حمایت کند. پول مال کیه؟ از بیت المال، پول من و شما و نماینده زن که به این رای دادید!

ادامه هید….

دیدگاهتان را بنویسید