شورش صحرا با آیین “حباب” خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان


خبرگزاری مهر ، گروه استان ها: شب یلدا به تولد خورشید معروف است و نزدیک به هزار سال است که آخرین شب پاییز، سیاه ترین و طولانی ترین شب سال، شب یلدا در کنار ایرانیان است. آداب و رسوم مختلف آنها زمان به یاد ماندنی را با هم بگذرانید شبی زیبا با آداب و رسوم بی نظیر در شهرهای مختلف ایران.

سفره های قدیمی برای قدیمی های بیرجندی بهانه ای آسان برای بازدید، کفرگویی به سنت های خاص منطقه که باعث شادی و هیجان خانواده ها می شد و این سنت های قدیمی در بین جوانان می گوید احیای آن ضروری است.

زوال آینه شب در بین جوانان

اعظم محمودآبادی یکی از شهروندان خراسان جنوبی به مناسبت شب یلدا گفت: قبل از اینکه کرونا در بین خانواده ها رایج بود، اکنون کرونا و هزینه های جاری آن را کاهش داده است.

با ذکر رسم کف‌کشی در خراسان جنوبی می‌گوید: یادم می‌آید اول غذای کف‌دار درست می‌کردم، بعد به امید خوشبختی و سفیدی به هم می‌زدیم و غذای بعدی را آماده می‌کردم.

وی با بیان اینکه گرانی یکی از دلایل کاهش این مراسم است، گفت:

محمودآبادی با تاکید بر اینکه جوانان با آداب و رسوم شب چله آشنا هستند، می گوید: آنها.

شهروندان بیلجندی ادامه دادند: اگر قرار بود این شادی ها و دف ها در این آیین ها رقم بخورد، قطعاً جوانان به این سمت کشیده می شدند تا آیین های ایرانی را در میان خانواده های خود جشن بگیرند.

یکی دیگر از شهروندان خراسان جنوبی رضا اکبری است در باره وی گفت: اکنون تعداد کمی از نوجوانان و جوانان فلسفه یلدا را می شناسند، بنابراین باید بر آن تاکید کنیم.

وی پیشنهاد کرد: برای معرفی این آیین‌ها در ایالت می‌توان آیین یلدا همراه با آیین را در برخی نقاط شهر برگزار کرد تا قصه شب یلدا برای جوانان تعریف شود.

سمیه موسوی هم گفت من فقط در شب یلدا نقاشی کردم انار خوري وی گفت: البته برخی از خانواده های مسن هنوز هم مراسم عزاداری دارند.

کویرنشینان با آیین

شب چله در خراسان جنوبی

معاون توسعه، مدیریت و پشتیبانی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی در شب یلدا در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: این شب در خراسان جنوبی به شب چله نیز معروف است و از ابتدا تا 10 بهمن ماه به چله بزرگ معروف است.

سید احمد برآبادی در ادامه می گوید: از 11 برمن تا پایان زمستان که در خراسان جنوبی به چله کوچک نیز معروف است، نوعی تقویم سنتی و اقلیمی در خراسان جنوبی و چندین منطقه دیگر است.

وی گفت: پس از گذراندن طولانی ترین شب، روز بعد روز کمی طولانی تر و شب کوتاه تر می شود.

به گفته وی، دلیل برگزاری جشن این شب این است که خورشید از فردای آن روز بیش از یک دقیقه طلوع می کند و در زمستان کمی امن تر می شود و به تعبیری تولد خورشید را جشن می گیرند. .

فراموشی خواندن اشعار شاعران بومی محلی

مدیر پژوهشی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی درباره آیین سنتی این روز گفت: آئین های مختلفی در این عصر برگزار می شود که مهم ترین آنها معمولاً آیین های دیگر است.» با هم بودن این یک شب جشن است.

برآبادی آیین های دیگری مانند تیرگان، کوتاه ترین شب سال در انقلاب تابستانی و ملگان که شب و روز را متعادل می کند، توصیف می کند. هنوز تمام شده است. “

وی کف زدن را یکی از مراسم های امشب دانست و گفت: چون کار گروهی و جمعی بود، خانواده شاد شدند و خندیدند و با انجام آن برای هم آرزوی سلامتی و شادی کردیم.

به گفته وی، حرفظ عصر امروز با صدای بلند خوانده می شود. البته در گذشته مردم خراسان جنوبی اشعار شاعران نزاری را با صدای بلند می خواندند. فرزند پسر حسام را که اکنون فراموش شده بود صدا زدند و بزرگان فامیل خوش بیان شروع به گفتن ماجرا کردند.

کویرنشینان با آیین

از محصولات خاص برای هر آب و هوا استفاده کنید

معاون توسعه، مدیریت و پشتیبانی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی نیز درباره غذاهای شبانه گفت: در این شب‌ها، بیشتر از محصولات آب و هوایی مخصوص ایالت استفاده می‌شد.»

تصریح برآبادی: عناب و بادام و از دانه های آفتابگردان استفاده می شد و همچنین برگ های میوه مخصوص ایالت را زنان در مراسم خود خشک می کردند.

وی در خصوص مصرف هندوانه در شب نیز گفت: معمولاً هندوانه از تابستان در مکان های خنک خانه مانند انبارهایی که کاه و کلش نگهداری می شود برای حفظ سلامت نگهداری می شود.

به گفته وی، مردم بر این باور بودند که خوردن هندوانه در شب از گرمای تابستان محافظت می کند.

افول قصه گویی شب یلدا

رئیس بخش تحقیقات اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: خوشبختانه شب‌های یلدا همچنان در بین مردم رواج دارد و به دلیل هزینه‌های بالا تنها برخی جزییات وجود دارد که ممکن است نادیده گرفته شود یا کمی تغییر کند.

برآبادی گفت: کف زدن یکی از آداب و رسوم خاص خراسان جنوبی است و جوانان به دلیل سختی، تمایلی به بازی ندارند.

به گفته وی، اکنون گام خوبی در این راستا برداشته شده و مایع آماده فروش است. این اقدام خوبی برای جلوگیری از فراموشی این آیین است.

کویرنشینان با آیین

وی گفت: قصه گویی و قصه گویی در بین خانواده ها کمتر شده است. «اما در خراسان جنوبی هنوز تشریفات شبانه برای تازه دامادها وجود دارد.

معاون توسعه، مدیریت و پشتیبانی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی با اشاره به نوآوری های اخیراً معرفی شده، گفت: بدع بدع ها ها این بسیار کم است، اما نه به اندازه کریسمس.

برآبادی در ادامه می‌گوید: «الان چون شب یلدا نزدیک کریسمس است معمولا عروسک بابانوئل و درخت کاج می گذارند. جزوه این فرهنگ ما نیست

وی تاکید کرد که: شب یلدا در ایران قدمتی طولانی‌تر از کریسمس دارد و می‌گویند کریسمس در غرب از آیین ما حذف شده، به مرور زمان این‌گونه تغییر کرده و اکنون حتی به ما بازگشته است.

ثبت بیدار ماندن و تشویق در میراث فرهنگی ناملموس ملی

رئیس پژوهشگاه اداره میراث، فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی با بیان اینکه جوانان و نوجوانان نسل امروز با آئین ها و آیین های ایران آشنا هستند، گفت:

برآبادی اعلام کرد: یکی از کارهایی که وزارت میراث فرهنگی دنبال می کند، شناسایی و ثبت آیین ها در نقاط مختلف کشور است. این در یک سند دقیق انجام می شود.

وی افزود: در این راستا میراث ناملموس کشور هم اکنون در شب خراسان جنوبی به ثبت رسیده است.

به گفته وی، این خرده فرهنگ ها در کنار هم هویت و فرهنگ ملت را تشکیل می دهند، بنابراین رسانه ها می توانند به زنده نگه داشتن این آیین ها و مناسک کمک کنند.

دیدگاهتان را بنویسید